Geatkkutjávri

Raymond Næss Berg 21. oktober 2011 0

Geatkkutjávrit er et flott røyevann som ligger 662 meter over havet, midt mellom Reisadalen og Kåfjord. Fra Sappen leirskole tar det circa en time på scooter før man er ved vannet, som er velkjent i lokalsamfunnet for å ha mye røye av den gode størrelsen.

Fiskekort

Statskort

Overnatting

Telt : Mange gode teltplasser.

Bål & ved

Lite ved her oppe på vidda . Ta med stormkjøkken.

Agntips

Sluk : Det viste seg at de vanlige isfiskeskjeene som du får med når du kjøper ferdigsett, fungerte best.

Mark: Mark eller maggot er et must.

Flue: Denne gangen ble det ikke fluefiske.

Scooterutleie

Sappen leirskole har scooterutleie . Man drar fordel av å pakke sensitivt utstyr godt, scooter er et humpete framkomstmiddel.

Vår fangst

Røye fra 500 g og nedover.

Vår tur

Vi dro til Sappen leirskole, som stilte med scooter og informasjon om fiskevannene i området. En times kjøring opp dalen, kom vi til campplassen vår for helgen – hvor leirskolen hadde stilt til veie et Reisatelt som vi var heldig og fikk låne. Vel framme bygde vi oss en  staselig snøborg med sofa, bord og kjøleskap. Når den var ferdig satte vi oss ned med kartet og diskuterte de mange mulighetene vi hadde å velge mellom. Det vannet som stakk seg mest ut var Geatkkutjavrit. Mye på grunn av størrelsen, men også fordi det var vannet «alle» snakket om. Fra kanten av vannet så vi fort hvor det gjaldt å plassere seg. På motsatt side av vannet sto ikke mindre enn seks karer og dro fisk på fisk fra hvert sitt hull. Med en halv meters krystallklar sikt mellom isen og ned til bunnen, var det ikke vanskelig å se røyehalen kroke seg ertende fra side til side der hun skled fram og tilbake i vannet. Og vi beit på.  Røya i Geatkkutjávrit spiser mest fra fire meters dybde og innover mot land, noe vi erfarte etter å ha prøvd iherdig på åtte til ti meters dyp. Vi drillet oss tilbake rundt vannet, men fikk ikke annet enn steikefisk i posen før vi ga opp og returnerte til camp. Etter en bedre middag avrundet vi dagen med vin og gode fiskehistorier mens radioen tonsatte mørket som kom sigende.  Neste dag sto vi opp til lett snøstorm og dårlig sikt. Ettersom vi ikke er kjent i området, ble vi enige om å vente på at det skulle lette. Timene gikk, men været ble bare verre og verre . Etter å ha skiftet skjei på isfiskestanga for femte gang fant vi ut at dette var helt uutholdelig -vi måtte komme oss ut og fiske. Gps’en måtte fram og vi satt kurs for det eneste vannet vi hadde kjørt til tidligere. Denne gangen brukte vi tre kvarter til vannet og tror du ikke det satt et par av de lokal på hver sin scooter å dro den ene fisken etter den andre. Etter å ha borret hull var vi klar for å gå til annskaffelse av middag. Det kom jo ikke til å bli noe problem når de to som satt fem meter unna hentet fisk på fisk. Vi satt i tre timer i full storm med null sikt og fikk ikke så mye som et napp. Vi byttet maggot hyppig, vi prøvde små og store skjeer, vi prøvde til og med det samme utstyret som de rett ved siden av, men.. -ingen lykke. Hva var grunnen til at vi fikk mye fisk dagen før? Hvem vet, men en ting er sikkert; -fisk er det der! Etter å kjørt i blinde tilbake til teltet, var det bare å krype til korset og ta fram laksefiletene fra sekken og starte med middag. Etter middag var det dårlige fisket fortsatt et tema. Vi måtte prøve et nytt vann. Kartet kom på nytt fram og vi pekte oss ut et nytt vann som vi hadde tidligere snakket med forbikjørende om. Et lite tjern som ligger bare 500 meter fra campen. På vei mot vannet var det dårlig sikt, men gps’en fikk oss fram. Der bygde vi en dyp borg og brukte en presenning som tak. Det brukte vi en god time på og når vi var ferdig hadde vi laget oss et fort som vi godt kunne ha overnattet i. Det eneste vi manglet var tre hull i isen. Etter mange års bruk og lite vedlikehold var skjæret på borren blitt dårlig, så vi borret på skift. Når vi hadde fem centimeter igjen av skaftet på borret, merket vi at det ble tyngre og tyngre å borre. Vår erfaring er at det gjerne er slik rett før man er gjennom, så vi trykket til, alle sammen, Etter å ha dratt opp, kunne vi konstantere at vannet var bunnfrosset og skjæret på borret var fullstendig ødelagt. Så det var bare å pakke ned igjen, dra til campen og ta kveld. Dagen etter startet med egg og bacon. Det vil si bare egg for undertegnede, som ikke spiser kjøtt. Været hadde nå lettet og turen ned til Sappen gikk veldig greit. På leirskolen fikk vi tilbud om både kaffe og dusj, men på grunn av mangel på håndkle ble det med kaffe. Etter en lang prat skjønte vi at bedre kunnskap om dette området skal man lete lenge etter. Både gjestfriheten og standaren på skolen var helt av øverste klasse. Vi kan ikke gjøre annet enn å takke for hjelpen vi fikk og vi er helt klar over at turen ikke hadde blitt så flott uten deres kunnskap.

Natur

En fantastisk blanding av fjell og vidder.

Mat på tur

Mat på våre turer er veldig viktig. Her skal du få vite hvordan vi tilberedet laksefiletene vi brukte den dagen da fisken ikke beit.

Laks med litt flaks i purresaus

Du trenger:

• Smør
  • Sopp
  • Laks
  • Poteter
  • Purreløk
  • Rømme
  • Vårløk

Vi starta med å dele oppgavene. En mann på steiking og koking, en på kutting og en på lett vinsmaking . Vi satt poteten på koking, finkuttet sopp,purreløk og vårløk og heiv de i en panne sammen med en god klæsj med smør. Dette sto og småputtret over lengre tid. Laksen skulle steikes i hele fileter men på grunn av vår lille steikepanne, var det mere praktisk å dele den opp i veldig små biter. Etter at alt dette var klart, gjorde vi det vi skulle gjort først; -lage sausen.

Purresaus

Purresaus er en enkel og god rømmesaus. Alt du trenger er purreløk, rømme, salt og pepper. Finkutt purren, ha salt og pepper i rømmen og voila . Middagen smakte så godt som bare improvisert mat gjør. At vi hadde vært i bevegelse hele dagen med lite mat og mye fiske hadde sikkert litt å si, men hvem bryr seg om det når man blir god å mett på noe som smaker himmelsk.

Takker

Først og fremst vil vi takke Sappen leirskole, som vi kan anbefale på det sterkeste. Sjekk ut : http://www.sappenleirskole.no/

Vi vil også takke Tommy på Sport 1 – Pyramiden, som har kommet med gode råd. Sjekk ut : http://www.utras.net/